Zwangerschap

Klaar voor de eerste knuffel

Het is nu jouw beurt om de meest magische gebeurtenis in de wereld te ervaren!

Veranderingen, nieuwe sensaties, emoties die je tracht te benoemen: ontdek samen met ons de reis die je meeneemt naar het moederschap.

1° trimester van de zwangerschap

Van week 1 tot week 13

Begin van de zwangerschap.
Hoe moet ik me gedragen?

De drie basisregels zijn: niet roken, niet drinken en voldoende beweging.

Niet roken: rook zelf niet maar vermijd ook meeroken en alcoholische drank. Gezond eten: tijdens de zwangerschap moet je een zo gevarieerd en compleet mogelijk dieet volgen.

Sporten: begin je zwangerschap lekker in je lijf, wat bijzonder veel voordelen biedt. Ook als je een beetje lui bent is het geen slecht idee om iets aan lichaamsbeweging te doen, zoals bijvoorbeeld rustige gymnastiek of zwemmen. Tip! Neem foliumzuur in: deze vitamine van de B groep (ook wel B9 genoemd) wordt aangeraden door gynaecologen tijdens de periode van verwekking, omdat deze een belangrijke rol speelt in de eerste ontwikkelingsfase.

Je verandert

Je hebt net ontdekt dat je moeder wordt, je voelde je al een tijdje anders maar je zal, uit een emotioneel oogpunt, al snel beginnen te wennen aan het idee dat je zwanger bent en vaak nadenken over de enorme verandering die de baby teweeg zal brengen in jouw leven.

Aan de buitenkant is dit alleen te zien doordat je buik groeit, maar in jouw baarmoeder zijn er allerlei belangrijke veranderingen bezig.

Bij de 6e week zal je de eerste symptomen van de zwangerschap beginnen te merken.

Je kan je eerste afspraak maken bij de gynaecoloog, die de afspraak voor je eerste echo zal maken, maar ook afspraken voor bloed- en urineonderzoek en andere onderzoeken.

Bij de 10e week, geen paniek! Het is niet meer dan normaal dat je humeur wat instabiel is. Tijdens deze periode ben je misschien wel een beetje depressief of geïrriteerd vanwege de hormonale veranderingen. Je zal vaker willen plassen en je kan je een beetje misselijk voelen, wat aan zal houden tot het einde van dit trimester.

Als er vanaf de 11e week wat kilo’s bijkomen hoef je je geen zorgen te maken, het is niet meer dan normaal dat je tijdens het begin van de zwangerschap wat dikker wordt.

Wat gebeurt er met je buik?

Gynaecologen tellen de weken van de zwangerschap vanaf het begin van je laatste menstruatie. Tijdens de 5e week begint de baby de vorm van een embryo aan te nemen en zal op een klein cilindrisch buisje lijken, van circa 1,5 millimeter.

Vanaf de 7e week, groeit de embryo opeens heel erg hard en beginnen handen, ellebogen, knieën en voeten vorm te krijgen. De belangrijkste organen vormen zich nu ook.

Vanaf de 8e week begint de foetale fase.

Tijdens de 12e week, ook al merk je er zelf niets van, begint je baby te glimlachen en de eerste bewegingen te maken, zoals bijvoorbeeld kleine tuimelingen.

De 13e week is eindelijk begonnen, de laatste van het eerste trimester. In deze week voltooit de ontwikkeling van de vitale organen van de foetus zich.

Het is niet te laat om iets aan lichaamsbeweging te doen, zoals bijvoorbeeld rustige gymnastiek of zwemmen.
immagine attività fisica

2° trimester van de zwangerschap

Van week 14 tot week 27

Je verandert

Goed zo mama! Het eerste trimester is voorbij, eindelijk begint de misselijkheid minder te worden. Er zijn nog zoveel andere veranderingen die op je wachten, je lichaam is klaar om helemaal te veranderen: je tepels en tepelhoven worden groter en donkerder.

Je gewicht neemt toe en je buik groeit zichtbaar. Eet regelmatiger maar niet te veel en drink veel water. Vergeet niet je huid goed te hydrateren, de elasticiteit wordt op de proef gesteld door je buik die groeit. Je kan de eerste bewegingen van de baby voelen, die slaapt en beweegt. Je kan tijdens deze periode last hebben van je spijsvertering, van kriebel en spierkrampen, maar iedere vrouw is anders, de een kan niet meer goed slapen en de ander kan haar ogen niet openhouden.

Wat er ook is, praat erover met je gynaecoloog, maar maak je geen zorgen, het is niet meer dan normaal tijdens de zwangerschap.

Onthoud: Nu moet je informatie gaan inwinnen over zwangerschapscursussen.

Wat gebeurt er met je buik?

Aan het begin van het tweede trimester krijgt je baby zuurstof direct van de navelstreng, maar is zich al aan het voorbereiden op het ademen buiten de buik. De wangen en de oren zitten op hun plek, de neus is beter te zien, vooral de neusrug is goed te zien. Je baby kan zijn duim losmaken van de andere vingers en in zijn mond stoppen om erop te zuigen.

De eerste ribben, bloedvaatjes en netvliezen worden gevormd, hij kan zelfs rare gezichten trekken!

Tussen de 23e en 24e week vormen de witte bloedlichaampjes zich die zorgen voor het immuunsysteem, het gehoor ontwikkelt zich, je kan met hem beginnen te “communiceren”!

Aan het einde van het trimester zijn jouw baby’s ogen en ruggengraat bijna compleet en begint, je baby steviger te worden. Dit ga je overigens voelen in je rug!

Eet regelmatig maar niet te veel. Drink veel water!
immagine attività fisica

3° trimester van de zwangerschap

Van week 28 tot week 40

Wat is de echo van foetaal welzijn en van groei?

Gewoonlijk raden gynaecologen aan om 3 echo’s te doen gedurende de gehele zwangerschap, eentje per trimester.

Bij de eerste echo, de zgn. termijnecho, die tussen de 11e en 13e week wordt gedaan, wordt de kruin-stuitlengte meting (CRL) gedaan, dat wil zeggen de lengte van de foetus van de kruin tot het stuitbeen. Bij de tweede echo, de morfologische, vanaf de 14e week, is het mogelijk de volledige lengte te meten, van de kruin tot de hielen evenals die van de lange botten (dijbeen en opperarmbeen).

Bij de echo van het derde trimester, die rond 32 weken wordt uitgevoerd (30-34), kan de groei of het foetale welzijn bepaald worden, omdat het belangrijkste doel van deze echo is om vast te stellen hoe de foetus groeit.

Je verandert

De 28e week is voorbij en je begint aan het derde en laatste trimester van je zwangerschap, de volgende stap is de geboorte. Tijdens deze fase groeit de foetus en ontwikkelt zich en weegt geen grammen meer, maar kilo’s!

Je kan last hebben van de toename in gewicht en de grootte van je buik, vooral te voelen in de rug.

We raden aan om een zwangerschapscursus te volgen of om te ontspannen in bad of zwembad. Een lichamelijke activiteit die de vrijgave van endorfine bevordert, in een omgeving waar geen zwaartekracht is en die niet zwaar is voor het lichaam, is ideaal. Het is ook belangrijk om je perineum voor te bereiden met massages en speciale oefeningen, om het risico op scheurtjes te verminderen tijdens de bevalling en om te oefenen met ademhalingstechnieken voor de bevalling. Dit is de periode van de zwangerschap waarin je meer last kan hebben van vermoeidheid en onzekerheden. Nu is de tijd van de zgn. “nestdrang” oftewel de behoefte te voelen dat alles klaar moet zijn, tot in de puntjes, voor als de baby komt.

Het laatste gedeelte van deze lange reis bestaat vooral uit medische onderzoeken ter controle, vergeet niet om met je arts te overleggen om te controleren of je alles hebt gedaan.

Wat gebeurt er met je buik?

Vanaf de 28e week zal je kindje een derde wegen van zijn gewicht op het moment van geboorte, je buik groeit en zijn waarneming van geluiden en licht wordt beter. De activiteiten verbonden aan de neurale verbindingen worden intensiever en de reacties op prikkelingen zijn steeds preciezer.

Tussen de 33e en de 37e week zullen zijn bewegingen steeds actiever zijn, hij is langer wakker, beweegt en verandert van plek. De botfragmenten van de schedel zijn de enige die nog niet hard zijn, dit maakt het makkelijker tijdens de geboorte.

Tegen de 40e week, zijn we klaar voor het grote moment.

Het organisme van je kind is volledig functioneel en jij bent klaar om hem ter wereld te brengen. Maak je geen zorgen als het iets vroeger of iets later is, dat is niet meer dan normaal.

De echo van de groei of van het foetale welzijn dient om te beoordelen hoe de foetus groeit
immagine attività fisica